Når kød og kunst går hånd i hånd

Når man kigger rundt omkring på restaurantmarkedet i dag, ser man et hav af restauranter, hvor det gode måltid kredser om møre og saftige bøffer. Deciderede steakhouses har i den grad vundet indpas, når danskerne vælger at spise ude – men sådan har det ikke altid været. Det er 46 år siden, at A Hereford Beefstouw så dagens lys som Danmarks første steakhouse, og siden da har kæden vokset sig større. Målet med A Hereford Beefstouw-konceptet var at forenkle menuerne for til gengæld at gå all in på kvaliteten af råvarerne.

I det hele taget blev der taget et opgør på mange fronter med måden, man dengang drev restaurant på. Det blev fra starten varmt modtaget, og selv om kæden har udviklet sig frem mod i dag, så er det stadig mange af de samme principper, der danner grundlag for A Hereford Beefstouws vedvarende succes.

Hvide skjorter og røde bøffer

A Hereford Beefstouw blev grundlagt af Aage Damgaard i 70’erne, men det lå ikke fra starten i kortene, at den driftige iværksætter skulle kaste sig over restaurationsbranchen. I 1939 startede han således skjortefabrikken Angli, der hurtigt voksede sig stor og stærk. Det fik man øjnene op for i udlandet, og flere og flere udenlandske kunder kom til Herning for at se nærmere på varerne.

Aage Damgaard og hans kone Bitten ønskede naturligvis at tage sig godt af kunderne – blandt andet i form af god mad. Men udvalget af restauranter i Herning var ikke prangende, og derfor blev det ofte til bespisning i privaten, hvor der som regel blev serveret saftige bøffer fra egne Hereford kvæg. Det var denne mere simple og lækre mad, der tiltalte de internationale kunder, og det satte tankerne i gang hos hr. og fru Damgaard. Der måtte være andre af byens mange tekstilvirksomheder, som og efterspurgte restauranter med et internationalt snit.

Da en smuk gammel nabobygning blev sat til salg, blev fundamentet lagt til A Hereford Beefstouw. Inspirationen kom fra et utal af udenlandsrejser, og man valgte blandt andet viskestykker i stedet for servietter samt et åbent køkken midt i restauranten. D. 17. april 1971 åbnede det første steakhouse i Herning.

Kød og kunst i kompromisløs kvalitet

A Hereford Beefstouw blev fra starten en stor succes, og en restaurant skulle senere blive til mange flere fordel rundt omkring i hele landet. Fællesnævneren for alle restauranterne var den kompromisløse kvalitet i kødet og vinen, men også i indretningen af restauranterne.

For Aage og Bitten Damgaard spillede kunst en stor rolle, og det bar restauranterne i den grad præg af. Gennem årene har kæden samarbejdet med en række anerkendte kunstnere, og det har resulteret i restauranter, der både tilfredsstiller smagsløgene og samtidig er en fryd for øjet. Restauranterne er således designet med respekt for det eksisterende miljø tilføjet moderne design og interiør. Alt sammen skabt med det formål at gøre det til en helhedsoplevelse at spise på A Hereford Beefstouws restauranter.

Vinpyramide og designerbestik

Som nævnt bliver der ikke gået på kompromis med noget hos A Hereford Beefstouw, og såvel kødet som vinen er nøje udvalgt. Netop vinen har sågar fået et helt særligt hjemsted i Lund nær den første A Hereford Beefstouw-restaurant. Op af jorden skyder nemlig en 16 meter høj kobberpyramide, der opbevarer og distribuerer vinen til samtlige af kædens restauranter. Vinpyramiden blev indviet i 2008 og rummer rundt regnet en kvart million nøje udvalgte flasker vin.

Et andet eksempel på kædes forkærlighed for kunst kommer til udtryk i det bestik, som kunderne spiser deres bøffer med. Det er nemlig ikke hvilket som helst bestik, men et specialdesignet bestik af kunstneren Ingvar Cronhammar. Bestikket hedder Hansha, som på japansk betyder refleksion. Bestikket skal netop få gæsterne til at reflektere, for der er ikke tale om en almindelig kniv og gaffel. Specielt gaflen minder mere om en lang pincet.

Både vinpyramiden og bestikket er eksempler på, at A Hereford Beefstouw altid har hyldet det kunstneriske og tidløse – og stadig gør det den dag i dag.

International succes

A Hereford Beefstouw har fra starten været en succes inden for landets grænser, hvilket har resulteret i restauranter lige fra København til Aalborg. Den hjemlige succes har familievirksomheden med held forsøgt at videreføre til udlandet. Således findes der i dag to A Hereford Beefstouw-restauranter i Australien, en i Nuuk og en i Gøteborg. Alle med målet om at skabe en oplevelse, der forener kompromisløs kvalitet i både mad og kunst.