Sund mad i en travl hverdag – sådan gør du

De fleste af os vil gerne leve sundt, men det er ikke altid nemt at prioritere de sunde løsninger i en travl hverdag. Der findes dog gode smutveje til, hvordan du får lavet sund mad i en travl hverdag. Du får et par tips i denne artikel.

 

Læg en madplan

For at få overblik over sund mad i en travl hverdag er noget af de bedste du kan gøre at lægge en madplan.

Med en madplan kan du planlægge maden til alle ugens dage på en gang, og skal derfor ikke står med overvejelserne omkring aftensmad hver aften.

Når aftensmaden er planlagt, er det nemmere at få lavet den sunde mad fremfor at tage de nemmere, men også mindre sunde løsninger.

Når du laver en madplan, er det samtidig også nemmere at koordinere maden efter en bestemt kost. Hvis du fx træner meget og gerne vil koordinere kosten efter det, er det nemmere at få overblik over kosten, når du lægger en madplan.

Hvis du gerne vil koordinere kosten til din træning, kan det være en god idé at rådføre dig med en personlig træner eller anden kostvejleder, som kan hjælpe dig med at sammensætte den helt rigtige kost. Du kan med fordel undersøge prisen for en personlig træner, når du skal i gang med din kostplan.

 

Lav store portioner og frys resterne ned

En god måde at have nogle sunde, men samtidig nemme løsninger klar, er ved at lave store portioner af de sunde retter for efterfølgende at fryse dem ned.

Når du fryser de sunde retter ned, har du en nem løsning til andre dage, hvor du blot kan varme retten og dermed have en både nem og sund løsning, uden særlig meget besvær.

Det er derfor en nem måde at klare sunde retter til de travle hverdage, hvor der ikke er meget tid til madlavning.

 

Lav nemme løsninger til mellemmåltiderne

Du kender uden tvivl, når eftermiddagssulten nærmere sig og det er mest fristende at tage et stykke kage.

For at holde en sund kost i hverdagen, er det vigtigt at have nogle sunde og nemme løsninger klar til når den lille sult melder sig efter arbejde eller på andre tidspunkter i løbet af dagen.

Du kan fx have en skål blandede nødder klar, lidt frugt, grøntsagsstænger eller groft knækbrød. Der er mange muligheder. Det handler blot om at have de sunde løsninger klar, så de er nemme at gå til og det dermed bliver et nemt valg.

 

Giv plads til en snydedag

Med en travl hverdag og fokus på sund kost, skal der alligevel være plads til en snydedag indimellem.

Det er vigtigt at tage en dag, hvor fokus på den sunde kost er lagt væk og der i stedet er fokus på lækker mad. Det er vigtigt for at du kan holde motivationen omkring den sunde kost og livsstil i gang.

Du kan fx tage en dag væk fra den sunde kost ved at finde en lækker restaurant på Frederiksberg, hvor du kan nyde noget lækker mad og dermed lægge forventninger om sund kost væk for en stund.

På den måde vil du være mere motiveret til at vende tilbage til den sunde kost efterfølgende.

Der skal selvfølgelig ikke være for mange snydedage, men en enkelt dag indimellem sker der ikke noget ved.